Misschien ken je het wel? Dat je je in de zomer helemaal happy voelt maar zodra de blaadjes van de bomen vallen verandert er iets in jou. Je bent moe, geïrriteerd, hebt weinig energie, je bent somber, hebt moeite om je te concentreren en wilt veel slapen. Vaak kom je aan in gewicht omdat je veel behoefte hebt aan koolhydraten. Koolhydraten geven immers het snelst energie aan het lichaam waardoor je je (kortstondig) iets beter voelt. Allemaal symptomen die wijzen op een winterdepressie. Een winterdepressie is meestal geen echte depressie, maar een milde vorm ervan. Een winterdepressie noemen we daarom ook wel een ‘winterdipje’ of ‘winterblues’.

Deze klachten worden veroorzaakt door een verstoring in je biologische klok waarbij de grootste oorzaak het gemis van voldoende daglicht in de herfst- en wintermaanden blijkt te zijn.

Het normale proces is immers dat – wanneer er licht binnenvalt via de receptoren van je oog – de optische zenuw een signaal doorgeeft aan de pijnappelklier (een onderdeel van je brein) waardoor de neurotransmitter serotonine wordt aangemaakt. Dit is wat in de ochtend je brein wakker maakt en je op gang trekt om aan de dag te beginnen. Omgekeerd, wanneer het donker wordt en er minder licht wordt opgepikt door je optische zenuw krijgt je pijnappelklier opnieuw een signaal en verandert het productieproces naar het maken van melatonine.

Nu, het feit dat er tijdens de lange winterdagen minder daglicht is, blijkt voor een verstoring te zorgen in je Circadiaanse ritme van dag en nacht. Dit heeft gevolgen voor een aantal biologische lichaamsprocessen: je lichaam maakt meer melatonine aan wat er voor zorgt dat je je meer moe voelt en dus nood hebt aan meer slaap.

Het tekort aan daglicht zorgt er anderzijds ook voor dat er minder serotonine wordt aangemaakt.
Serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en zorgt voor een blij gevoel. Een lager gehalte kan dus zorgen voor depressieve gevoelens.

Wat kan je er aan doen?

(1) Verhoog je gelukshormoon

Zoals gezegd is Serotonine een van de meest belangrijke neurotransmitters in je lichaam. Je kan zelf de aanmaak van dit hormoon ondersteunen, met bijvoorbeeld beweging, meditatie en zonlicht.

(2) Stel je bloot aan zonlicht

Probeer dagelijks minstens 15 tot 30 minuten naar buiten te gaan tussen 11 en 15 uur. Dat is het moment dat de lichtintensiteit het hoogst is. Probeer je handen, armen of hoofd niet te veel te bedekken als je buiten bent.

(3) Vitamine D

Overleg met je arts of jij misschien een tekort aan vitamine D hebt. Dankzij de zon kan je huid er ook vitamine D door aanmaken. In de wintermaanden heeft de zon in onze regio vaak onvoldoende kracht voor de aanmaak van vitamine D wat snel tot tekorten kan leiden.

(4) Omega 3

Voorzie voldoende omega 3 in je voeding. Omega ondersteunt o.a. de productie van serotonine. Deze vind je o.a. in vette vis zoals zalm, makreel,… verschillende noten zoals walnoten, cashewnoten, pecannoten… en allerlei zaden en pitten zoals lijnzaad, chiazaad, hennepzaad.

(5) Essentiële oliën

Een makkelijke, snelle en natuurlijke manier om je lichaam een serotonine boost te geven… d.m.v. essentiële oliën!

Beter in je vel door essentiële oliën?

Ja absoluut! Essentiële oliën van therapeutische kwaliteit kunnen je door de wintermaanden heen helpen. Onderstaand geef ik een aantal mogelijke oliën die jou kunnen ondersteunen om je humeur te helpen verbeteren tijdens de lange winterdagen. En het leuke aan het gebruiken van essentiële oliën… het kost helemaal geen tijd!! 😊

Lavendel

Het Zwitserse zakmes onder de essentiële oliën. Lavendel is voor zoveel dingen in te zetten waaronder dus ook winterdepressie. Het bevordert gezondheid, balans, rust, een gevoel van welzijn en beschermt tegen negativiteit. Het kan ondersteunen bij zwaarmoedigheid, spanningen en bezorgdheid.

Lemon

De geur van citroen kan opwekkend werken voor lichaam en geest en de concentratie verbeteren. Lemon ondersteunt tevens het verwerken van vastzittende emoties. Door deze emoties los te laten helpt het jou om met meer plezier en zelfvertrouwen in het leven te staan.

Grapefruit

De geur van deze olie kan opwekkend, verfrissend, stimulerend en activerend werken en stress en angst verlichten. Deze olie kan helpen om depressiviteit, verwardheid, mentale zwaarte en mist te laten gaan. Maak een kommetje van je handen, plaats deze voor je neus en inhaleer de geur een aantal keren.

Bergamot

De frisse geur van bergamot heft emotionele schommelingen op en draagt bij aan het verbeteren van je humeur bij een neerslachtig gevoel. Bergamot verfrist de geest en is heerlijk om te gebruiken in de diffuser. Deze essence verspreidt namelijk een zonnige helderheid in je kamer wat bij somber winters weer of een sombere winterse stemming je humeur doet verbeteren. Bergamot gaat bovendien heel goed samen met andere essentiële oliën en heeft daar dan een versterkende werking op.

Orange

Sinaasappel – ook weel de Happy Mood Oil genoemd – brengt vrede en vreugde. De frisse geur werkt opwekkend voor zowel lichaam als geest. De geur verbetert je stemming en is daarom een goede ondersteuning bij depressieve klachten. Orange geeft rust, levensvreugde en energie wanneer je het in de diffuser gebruikt. Het is ook heel fijn om een paar druppels op een zakdoek te doen en daar een paar keer per dag aan te ruiken. Dat zal je direct verfrissing en een beter humeur geven. Orange helpt je om te stralen daar waar je even te serieus bezig bent geweest of de dingen te somber inzag. Als “voetenwrijfolie” ook heel fijn: maak een 5 ml flesje klaar met basisolie en naar wens 5 à 10 druppels Orange, zodat je dat ’s morgens onder je voeten kunt smeren voor een vredig en verfrissend begin van je dag.

Let op: Citrus oliën zoals Lemon, Orange, Bergamot en Grapefruit mogen niet toegepast worden op de huid die binnen de 72 uren aan direct zon- of ultravioletlicht blootgesteld wordt. In de winter hebben we hier uiteraard minder last van… Trek je naar de zon en wil je één van de oliën absoluut gebruiken; smeer ze dan op je voetzolen… 😊

Leren hoe op een veilige manier van start te gaan met essentiële oliën?

Start hier met de gratis online cursus “Essentiële oliën – Wat & Waarom “!

Ja, dat wil ik!

Dit zijn enkele tips en geweldige oliën om uit te proberen als je op zoek bent naar een gezonde manier om je tijdens de lange winterdagen te ondersteunen, je humeur te stimuleren en vermoeidheid te verminderen.

Jouw beurt

Heb jij nog andere tips bij winterblues? Zo ja, laat het gerust weten door hier een reactie achter te laten.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ook altijd leuk als je een reactie achterlaat.