Een burn-out kan grote schade aanrichten aan je gezondheid, je geluk, je relaties en werkprestaties.

Het gezegde “Beter voorkomen dan genezen” indachtig is het heel belangrijk om de signalen tijdig te (h)erkennen en de nodige acties te nemen om te voorkomen dat je in een burn-out geraakt. De hersteltijd om ‘terug te komen’ duurt nl. veel male langer dan als je het niet zo ver laat komen.

Wat is een burn-out?

Laat ik beginnen met te zeggen dat een burn-out geen ziekte is maar een energiestoornis. Bij een burn-out ervaart het lichaam lange tijd een dusdanige disbalans tussen energieverlies en energieopbouw dat het lichaam – van de binnenkant uit – opbrandt. Een burn-out heeft dus voornamelijk te maken met het ervaren van chronische stress. Hierbij overtreffen de eisen die aan jou worden gesteld de middelen die je ter beschikking hebt om met die stressoren om te gaan. Mensen die in een burn-out belanden zijn lange tijd over hun grenzen gegaan door enerzijds té lang té veel energie te verbruiken en anderzijds té weinig energie op te bouwen.

Over het onderwerp meer energie en vitaliteit kan ik je heel wat meer vertellen dan ik in één artikel kwijt kan. Daarom geef ik regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Ik deel op een toegankelijke wijze heel wat informatie over de werking van het lichaam en geef ik je inzicht in wat stress is en wat de invloed is van stress op je lichaam en je gezondheid.

Klinkt interessant? Klik hier als jij er graag bij bent.

8 signalen die aangeven dat je een burn-out ervaart

1. Uitputting

Een duidelijk teken van burn-out is wanneer je je de hele tijd moe voelt. Deze continue vermoeidheid die uiteindelijk tot uitputting leidt, kan zowel emotioneel, mentaal en/of fysiek van aard zijn. Het is een gevoel totaal geen energie mee te hebben; helemaal leeg te zijn.

2. Gebrek aan motivatie

Als je nergens meer enthousiast over bent of als je niet langer die interne motivatie voor je werk of zelfs een hobby hebt, is de kans groot dat je een burn-out ervaart. Zo kan het ook moeilijker zijn om ‘s ochtends op gang te komen en om jezelf doorheen de dag te slepen. Zelfs voor dingen die je altijd leuk vond kan je nu geen motivatie meer opbrengen.

3. Cognitieve problemen

Chronische stress en burn-out kunnen je vermogen om aandachtig te zijn of je te concentreren belemmeren. Immers, als we gestresseerd zijn versmalt ons aandachtsveld om ons louter te concentreren op het negatieve element dat we als een bedreiging ervaren. Dat brengt ons terug naar de oorsprong waar stress ons overlevingsmechanisme triggert in levensbedreigende situaties.

Als stress chronisch wordt blijft deze enge focus voor langere tijd geactiveerd en heb je moeite om aandacht te schenken aan andere dingen. Deze ‘vecht of vlucht’- tunnelvisie kan een negatieve invloed hebben op je vermogen om problemen op te lossen of beslissingen te nemen. Je merkt misschien dat je vergeetachtiger bent en het moeilijker hebt om dingen te onthouden.

4. Spanningen van sociale aard

Sociale spanningen kunnen zich op twee verschillende manieren gaan uiten. Enerzijds heb je meer conflicten met andere mensen, je hebt vaker aanvaringen en belandt vaak in niet-constructieve discussies. Anderzijds zonder je je meer en meer af; je praat minder met je collega’s, vrienden en familieleden. Je kan tevens gaan merken dat zelfs als je fysiek aanwezig bent, je niet echt ‘aanwezig’ bent.

5. Frustratie, cynisme en andere negatieve emoties

Je kan het gevoel hebben dat wat je doet niet zoveel meer uitmaakt of je raakt ontgoocheld over alles. Je merkt misschien dat je je over het algemeen pessimistischer voelt dan vroeger. En hoewel het normaal is om nu en dan eens negatieve emoties te ervaren is het belangrijk om te weten wanneer deze ongewoon worden voor jou.

6. Niet goed voor jezelf zorgen

Bij het ervaren van burn-out wordt vaak naar ongezonde coping-strategieën gegrepen. Coping-strategieën zijn een manier om met de problemen van voortdurende stress om te gaan zoals meer gaan roken, minder tot niet meer bewegen, te veel junkfood eten, niet genoeg eten of niet genoeg slaap nemen. Zo grijp je makkelijker naar zoet voor een snelle energie aanvoer of ga je ’s ochtends en doorheen de dag meer koffie drinken om energie ‘op te wekken’ om te blijven doorgaan.

7. Piekeren

Ook al ben je op een gegeven moment niet aan het werk, als je aan het piekeren bent over je werk verstoort je werk je vermogen om te herstellen van de stress van je dag. Om te herstellen, heb je tijd voor jezelf nodig nadat de feitelijke taak is gestopt … en het moment waarop je stopt met helemaal aan die taak te denken.

Piekeren kan werk-gerelateerd zijn, maar er zijn nog heel wat andere domeinen waarover je kan piekeren: je gezondheid, je relaties, de opvoeding van je kinderen, financiële onzekerheid, een ruzie met een vriendin,… Het maakt niet uit wat, maar zolang je gedachten blijven malen en het piekeren aanhoudt, is je lichaam niet in staat om te herstellen. Piekeren is een heel groot energielek.

8. Allerhande gezondheidsproblemen

Chronische stress over een langere periode kan tot zware gezondheidsproblemen leiden. Dat kunnen gezondheidsklachten zijn van lichamelijke aard zoals hartkloppingen, spierpijn, verhoogde bloeddruk, migraine, vermoeidheid, problemen met maag en spijsvertering,…

Maar chronische stress kan ook leiden tot klachten van psychische aard zoals depressieve klachten, frustraties, prikkelbaarheid, besluiteloosheid, minder controle over emoties en angsten, hypergevoeligheid (naar mensen, voor licht en geluid),…

Beter voorkomen dan genezen

Je ervaart een aantal burn-out signalen? Wat nu?

Gelukkig zijn er heel wat zaken die jij kan doen als je verschillende van bovenstaande symptomen bij jezelf herkent.

In het volgende inspiratieblog bespreek ik een aantal zaken die jij kan toepassen als je een aantal van bovenstaande symptomen bij jezelf herkent.

Intussen vind je al heel wat waardevolle informatie in het gratis e-book.

Wil je graag aan de slag met jouw ademhaling, voeding en slaap?

Een correcte ademhaling en een herstellende nachtrust zijn echt twee basisvoorwaarden voor een goede gezondheid zodat energiek en vitaal leven mogelijk is. Heb je deze basisvoorwaarden goed onder controle, dan is een volgende stap gezonde voeding om jouw fysiek lichaam te voeden. Voeding die je energie geeft in plaats van energie kost om te verteren.

Je vindt heel wat concrete en meteen toepasbare tips over ademhaling, voeding en slaap  in dit gratis e-book.

Ontdek jij graag welke andere elementen ook invloed hebben op jouw energiepeil en hoe jij daar zelf mee aan de slag kan?

Ik geef regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Klinkt interessant!? Kom gerust eens luisteren!

Kijk hier voor de data waarop zo’n informatiesessie plaatsvindt en luister in alle rust van bij jou thuis. Tot binnenkort!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ook altijd leuk als je een reactie achterlaat.