In de vorige inspiratieblog heb ik kort gesproken over wat een burn-out is en bracht ik 8 belangrijke signalen in kaart.

Het (h)erkennen van signalen die mogelijks leiden tot een burn-out is cruciaal om tijdig actie te ondernemen en het niet ‘zo ver te laten komen’.

Maar wat houdt “actie ondernemen” dan precies in? In dit artikel bespreek ik een aantal zaken die je kan doen eens je de signalen ervaart. Zaken waarmee je meteen aan de slag kan.

Over het onderwerp meer energie en vitaliteit kan ik je heel wat meer vertellen dan ik in één artikel kwijt kan. Daarom geef ik regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Ik deel op een toegankelijke wijze heel wat informatie over de werking van het lichaam en geef ik je inzicht in wat stress is en wat de invloed is van stress op je lichaam en je gezondheid.

Klinkt interessant? Klik hier als jij er graag bij bent.

Je ervaart een aantal burn-out signalen? Wat nu?

Gelukkig zijn er heel wat zaken die jij kan doen als je verschillende van de symptomen bij jezelf herkent.

6 tips voor meer energie om meteen aan de slag te gaan

1. Let op je ademhaling

Adem jij op een correcte of een foute manier? Kort, oppervlakkig en snel ademen, hoog in de borstkas zorgt er voor dat je zenuwstelsel geactiveerd blijft. Een trage, lange en diepe ademhaling zorgt ervoor dat je zenuwstel tot rust komt.

Daarom is het belangrijk om bewust te zijn van jouw ademhaling en – in vele gevallen – opnieuw te leren ademen op een correcte manier. Een aantal tips om concreet van start te gaan vind je hier.

2. Neem tijd voor ontspanning

In een maatschappij van druk, druk, druk lijkt het haast niet meer mogelijk om te ontspannen. Ons lichaam is echter niet gemaakt om continu alert en geactiveerd te blijven.

Bepaal wat echte ontspanning is voor jou. Of je nu gaat mediteren, yoga doen, naar muziek luisteren, tuinieren, een warm bad nemen, een rustige wandeling maken… bepaal wat werkt voor jou en vooral – trek hier de nodige tijd voor uit en plan het regelmatig in.

3. Breng passie in je leven

Vind iets buiten het werk waar je gepassioneerd over bent (tenzij je gepassioneerd bent over je werk natuurlijk, dat is dan helemaal prima!). Iets dat uitdagend en boeiend is. Iets waar je helemaal in opgaat – of het nu gaat om een nieuwe hobby, sporten, deelnemen aan een cursus, een nieuwe taal leren, vrijwilligerswerk…

4. Digi-detox

Communicatietechnologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Echter het feit van continu bereikbaar te zijn, van overal te kunnen werken, tig keer per dag de ‘sociale media’ te ‘moeten’ checken… zorgt er ook voor dat al die digitale technologie heel wat stressoren in ons leven brengt.

Stel grenzen in door mobiele telefoons uit te schakelen op specifieke tijdstippen, zet geluidsignalen op je telefoon af, spring niet op elke mail die je ziet binnenkomen maar sluit je systeem en open je mail slechts twee keer per dag op een vast tijdstip.

Beperk het aantal prikkels dat te pas en te onpas binnenkomt via digitale kanalen, maar gebruik digitale technologie in jouw voordeel volgens de regels die jij opstelt.

5. Neem voldoende slaap

Herstel van chronische stress en burn-out vereist het verwijderen of verminderen van de eisen die aan jou worden gesteld (energieverbruik) en het aanvullen van jouw middelen (energieopbouw). Een voldoende, lange en vooral ongestoorde slaap is belangrijk voor allerlei essentiële processen in je lichaam die je nodig hebt om je vitaal te blijven voelen.

Zo is een goede slaap nodig voor de goede werking van je afweersysteem, je immuunsysteem, je hormonale systeem, je zenuwstelsel, je stressbelasting en niet te vergeten het goed functioneren van je hersenen. Slaap geeft je nieuwe lichamelijk en geestelijke energie. Tijdens de slaap herstelt je lichaam.

6. Luister naar je lichaam

Ons lichaam geeft ons continu signalen als er iets uit balans is. Alleen hebben wij verleerd deze signalen te interpreteren. Het is belangrijk te luisteren naar je lichaam en je af te stemmen op de voorlopers van wat wij dan symptomen noemen.
Fysieke tekenen dat je misschien te veel stress hebt: meer hoofdpijn, strakke schouders, een stijve nek, sneller ziek, langere herstelperiode of vaker optredende maagklachten. Op ook op het gebied van geestelijke gezondheid geeft ons lichaam signalen: depressieve gevoelens, frustraties, niet meer kunnen genieten, prikkelbaarheid, besluiteloosheid, gejaagdheid,…

Negeer deze signalen niet! Maar ga op zoek naar wat de oorzaak is. Als de klachten die je ervaart groter en erger worden, moet je misschien eens professionele hulp overwegen. Vraag advies aan je arts en laat je eventueel begeleiden door een psycholoog of coach.

Wil je graag aan de slag met jouw ademhaling, voeding en slaap?

Een correcte ademhaling en een herstellende nachtrust zijn echt twee basisvoorwaarden voor een goede gezondheid zodat energiek en vitaal leven mogelijk is. Heb je deze basisvoorwaarden goed onder controle, dan is een volgende stap gezonde voeding om jouw fysiek lichaam te voeden. Voeding die je energie geeft in plaats van energie kost om te verteren.

Je vindt heel wat concrete en meteen toepasbare tips over ademhaling, voeding en slaap  in dit gratis e-book.

Ontdek jij graag welke andere elementen ook invloed hebben op jouw energiepeil en hoe jij daar zelf mee aan de slag kan?

Ik geef regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Klinkt interessant!? Kom gerust eens luisteren!

Kijk hier voor de data waarop zo’n informatiesessie plaatsvindt en luister in alle rust van bij jou thuis. Tot binnenkort!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ook altijd leuk als je een reactie achterlaat.