Een burn-out lijkt uitzichtloos…. Je voelt je moe, uitgeput, eenzaam en hebt allerlei vragen over hoe je hier ooit uitkomt. Vaak zijn mensen radeloos en weten niet wat te doen.

Het goede nieuws is dat er heel wat zaken zijn waar je bij burn-out zelf aan kan werken om je herstelproces te ondersteunen en opnieuw meer energie te ervaren. Dingen waar je in eerste instantie wellicht niet aan zou denken dat ze zo’n grote impact hebben op jouw energieniveau.

Onderstaand geef ik een aantal waardevolle tips die jouw herstelproces ondersteunen. Ga er mee aan de slag en je zal merken dat ze je energie beetje bij beetje naar een hoger plan brengen.

Over het onderwerp meer energie en vitaliteit kan ik je heel wat meer vertellen dan ik in één artikel kwijt kan. Daarom geef ik regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Ik deel op een toegankelijke wijze heel wat informatie over de werking van het lichaam en geef ik je inzicht in wat stress is en wat de invloed is van stress op je lichaam en je gezondheid.

Klinkt interessant? Klik hier als jij er graag bij bent.

6 waardevolle tips voor meer energie

1. Neem voldoende rust

Hoe frustrerend het “niets doen en rusten” ook mag zijn, het is belangrijk dat je dit de nodige tijd geeft. Kans is groot dat door het voorheen niet respecteren van “niets doen en rusten” je lichaam uiteindelijk opbrandde. Slaap voldoende ’s nachts en neem overdag ook rustmomenten als je lichaam dat aangeeft. Dit is een les in ZIJN in plaats van DOEN. We zijn tenslotte Human BEINGS, geen Human DOINGS.

2. Beweeg

Niets doen en rusten wil niet zeggen dat je niet hoeft te bewegen. Beweging is net een heel belangrijk onderdeel van je herstel bij burn-out. Let wel: bewegen is niet hetzelfde als sporten! Ga naar buiten en trek de natuur in voor een rustige wandeling. Wees tijdens de wandeling bewust van je omgeving: de groene velden, de fluitende vogels, van de schapen in de wei… M.a.w. probeer in het hier en nu te zijn.

Ga voor een wandeling zonder doel – dus niet allerlei boodschappen onderweg, maar ga louter voor het plezier van te wandelen, de natuur te voelen, de verse lucht in te ademen.

3. Adem op de juiste manier

We kunnen 40 dagen zonder eten, 3 dagen zonder water, maar slechts enkele minuten zonder adem. Dit gezegd zijnde is het toch verwonderlijk hoe weinig aandacht we in het dagelijkse leven besteden aan correct ademen. Vind je niet?

Veel mensen ademen – vaak zonder het te weten – verkeerd: kort, oppervlakkig en snel; een beetje lucht in, een beetje lucht uit. Bij deze manier van ademen wordt echter geen of onvoldoende gebruik gemaakt van het middenrif terwijl de tussenribspieren overbelast worden. Voeg hier nog wat stress aan toe en je ribbenkast kan meer en meer beginnen aanvoelen als een kooi die de longen en het hart nauwer en nauwer begint te omsluiten.

Daarom is het belangrijk om bewust te zijn van jouw ademhaling en – in vele gevallen – opnieuw te leren ademen op een correcte manier. Een aantal tips om concreet van start te gaan vind je hier. 

4. Eet de juiste voeding

Ook voeding speelt een niet te onderschatten rol bij energieherstel. Een burn-out is het resultaat van een lange periode van chronische stress. Tijdens die periode heeft jouw lichaam alles in het werk gesteld om jou zolang mogelijk overeind te houden. Hiervoor zijn heel wat reserves gebruikt en uiteindelijk ook uitgeput. Het is dus van het grootste belang om deze voorraden opnieuw aan te vullen en je lichaam te voeden tot op celniveau.

Je bent niet alleen wat je eet, je bent vnl. wat je verteert en absorbeert! Tien concrete tips hiervoor vind je in dit gratis e-book. Voed jezelf met het beste voedsel om jouw lichaam in staat te stellen de voorraden opnieuw op te bouwen.

5. Ga voor positieve gedachten

Wanneer je door de moeilijke periode van een burn-out gaat lijkt alles zwaar en uitzichtloos. Het is dan heel makkelijk afgeleiden naar somberheid en negativiteit.  Een goede ‘remedie’ hiervoor: Wees dankbaar!

Dankbaarheid voelen is een goede manier om je te blijven verwonderen over de mooie en goede dingen in je leven die je wel hebt. Het helpt je om jouw aandacht te heroriënteren en je focus te verleggen van negatieve naar positieve gedachten. Hierdoor voel je je al beter omdat je blijheid voelt voor wat je al hebt.
Begin de dag dankbaar – elke ochtend wanneer je net wakker wordt en nog voor je uit bed komt, bedenk je één ding in je leven waar je dankbaar voor bent. Het kan van alles zijn, groot of klein: een aangename geur, iets wat je lekker vindt, de zonnestralen die de kamer verlichten, een glimlach van een onbekende, een knuffel van een geliefde, … Bedenk ook dat ergens in de wereld iemand is die ontzettend blij zou zijn met iets dat jij vanzelfsprekend vindt: propere lakens, veiligheid, stromend water, je gezichtsvermogen

6. Wees geduldig

Het herstelproces verloopt niet rechtlijnig: herstellen van een burn-out gaat met ups en downs – dat is een heel normaal verloop van het herstelproces. Stilaan voel je dat je weer meer aankan en je veerkracht stukje bij beetje groter wordt. Hoewel de verleiding dan groot is, is het net dan belangrijk om niet te hervallen in oude patronen .

Ik sluit graag af met een hoopgevende quote van Friedrich Nietzsche

“That what does not kill us, makes us stronger.”

Ik spreek uit persoonlijke ervaring als ik zeg dat deze quote helemaal klopt. Hoewel herstellen van mijn burn-out een zeer moeilijke periode is geweest heb ik er veel uit geleerd en leer ik er nog dagelijks uit. In vergelijking met vroeger sta ik nu veel rustiger, gelukkiger en zelfbewuster in het leven. Ik heb veel meer energie en voel me vitaler dan voorheen.

Wil je graag aan de slag met jouw ademhaling, voeding en slaap?

Een correcte ademhaling en een herstellende nachtrust zijn echt twee basisvoorwaarden voor een goede gezondheid zodat energiek en vitaal leven mogelijk is. Heb je deze basisvoorwaarden goed onder controle, dan is een volgende stap gezonde voeding om jouw fysiek lichaam te voeden. Voeding die je energie geeft in plaats van energie kost om te verteren.

Je vindt heel wat concrete en meteen toepasbare tips over ademhaling, voeding en slaap  in dit gratis e-book.

Ontdek jij graag welke andere elementen ook invloed hebben op jouw energiepeil en hoe jij daar zelf mee aan de slag kan?

Ik geef regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Klinkt interessant!? Kom gerust eens luisteren!

Kijk hier voor de data waarop zo’n informatiesessie plaatsvindt en luister in alle rust van bij jou thuis. Tot binnenkort!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ook altijd leuk als je een reactie achterlaat.