Een aantal jaar terug zat ik in een moeilijke situatie in mijn leven. Ik was helemaal uitgeblust en mijn lichaam wilde niet meer mee. Ik heb toen een intense opleiding tot yogadocent gevolgd – niet meteen met de intentie om les te geven, maar eerder om mezelf te vinden, te ‘helen’ en om meer rust en balans te ervaren.

Yoga heeft me geholpen om opnieuw sterker te worden – zowel fysiek maar vooral mentaal – om meer geaard te zijn (en dus minder in mijn hoofd te zitten) en heeft me een andere kijk op het leven gegeven.

Het is pas later dat ik in aanraking kwam met essentiële oliën – hoog geconcentreerde aromatische essenties verkregen uit struiken, kruiden, grassen, bloemen en bomen (vruchten, bladeren en schors).

In dit artikel licht ik graag toe waarom deze twee disciplines zo’n sterke combi zijn.

Wat hebben yoga en essentiële oliën gemeen?

Naast de fysieke voordelen die we vaak aan yoga toeschrijven, biedt yoga ook heel wat voordelen op emotioneel vlak. Yoga kan ondersteunen bij het verminderen van gevoelens van angst, stress en depressie enerzijds en verhogen van gevoelens van zelfacceptatie, rust en evenwicht anderzijds.

Essentiële oliën staan bekend om hun vermogen om spirituele focus te bevorderen, mentale helderheid te verbeteren en emotioneel welzijn te ondersteunen.

Door yoga en essentiële oliën te combineren, breng je de voordelen van beide samen en kunnen zij elkaar bovendien versterken.

Waarom essentiële oliën opnemen in het beoefenen van yoga?

We kunnen verschillende van onze zintuigen uitschakelen zoals ons zicht door het sluiten van onze ogen. Echter, een zintuig dat niet kan worden afgesloten is de reuk.

Essentiële oliën vind je werkelijk overal om je heen!

Denk maar aan het opwekkende aroma van een vers geperste citroen of de kalmerende invloed van een boeket lavendel. Geuren kunnen ons zelfs terugvoeren naar herinneringen uit het verleden. Denk maar aan de geur van kaneel die velen katapulteert naar de kindertijd in oma’s keuken met vers gebakken appeltaart.

Het combineren van geuren door het gebruik van essentiële oliën in het beoefenen van yoga kan zorgen voor een diepgaande helende mind-body-ervaring.

Wil jij graag de combi van yoga en essentiële oliën ervaren ?

Schrijf je dan in voor de Workshop “Yoga met essentiële oliën”!

Ja, dat wil ik!

Hoe essentiële oliën gebruiken?

Pure essentiële oliën kan je op verschillende manieren gebruiken: door inademing, absorptie via de huid of inname. Hier vind je meer tips over het gebruik van pure essentiële oliën. 

Essentiële oliën kunnen evenwicht brengen in vrijwel elk systeem van het lichaam.

Hieronder schets ik een drietal veel voorkomende gezondheidsproblemen en hoe essentiële oliën kunnen helpen gecombineerd met yogahoudingen, ademhaling en meditatie.

Stressvermindering

Lavendel wordt gezien als het “Zwitsers mes” onder de essentiële oliën. Breng het aan op de polsen, de slapen en achter de oren en het ontspant alle zintuigen om aldus lichaam en geest te kalmeren. Het is zelfs bewezen dat het de hartslag fysiek verlaagt (onderzoek).

Een ideale ademhalingsoefening uit de yoga hierbij is de altererende neusgatademahling – Anuloma Viloma genaamd. Deze helpt om de linker- en rechterhersenhelft in balans te brengen en om de stroom van energie – prana genoemd – tussen de rechter- en linkerkant van het lichaam in evenwicht te brengen.

Neem een makkelijk zittende houding met gekruiste benen aan. Zorg ervoor dat je rug recht is, je schouders laag blijven en je hoofd mooi recht op je schouders staat.

Start met het beoefenen van Anuloma Viloma – adem in, sluit rechter neusgat af, adem volledig uit langs links en adem dan in langs links in 4 tellen, hou je adem vast in een volledig rustige en ontspannen houding en adem rustig uit langs rechts in 8 tellen. Adem in langs rechts voor 4, houd vast voor 8 of 16, adem uit langs links voor 8. Dit is één cyclus. En zo ga je over en weer, je ademhaling rustig houdend, voor een aantal cycli.

Elke yogahouding die de rug naar achter buigt opent en stimuleert het hart, vergroot het zelfvertrouwen en vermindert de negativiteit.

Emoties neigen zich op te bouwen in de rug en in de heupen. Houdingen met achterwaartse buiging zijn goed voor het loslaten van gevoelens die overweldigend zijn geweest, en houdingen met heupopeners zijn goed voor het loslaten van opgekropte emoties.

Depressieve gevoelens

Essentiële olie van pepermunt helpt uitgeputte energie herleven en positieve energie te verhogen (onderzoek).

Breng het aan op de sleutelbeenderen: bij gebruik in meditatie helpt het de weerstand tegen nieuwe situaties te verminderen en verhoogt het het intuïtieve bewustzijn.

Zit in meditatiehouding met de handpalmen tegen elkaar in het centrum van het hart. Deze houding creëert harmonie, balans en rust terwijl het gedachten kalmeert en helderheid mogelijk maakt.

Yogahoudingen die de voorzijde van de romp verlengen en de sleutelbeenderen openen, verbeteren de bloedsomloop en ademhalingssystemen om het werk van het fysieke hart makkelijker te maken, de geest te doen opleven en de stemming te verbeteren.

Rust gevend

De essentiële olie Ylang Ylang helpt gevoelens van spanning, angst en irritatie los te laten. Het ondersteunt op een natuurlijke manier het kalmeren van de hartslag en ademhalingspatronen.

Verdun in een draagolie en masseer de delen van je lichaam waar vaak spanning wordt vastgehouden (nek, schouders, lage rug, …).

Elke houding waarbij het hoofd lager ligt dan het hart heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel.

Zo is de kindhouding een mooie rustgevende houding; zit op je hielen, laat je voorhoofd op de grond rusten, je armen langs het lichaam en je handen ter hoogte van je voeten. Neem in deze houding een aantal ademhalingen: sluit je ogen, ontspan je schouders en ellenbogen, laat je lichaam zwaar worden op je bovenbenen en duw bij elke inademing je buik tegen je bovenbenen.

Een aantal voorzorgsmaatregelen

  • Pure essentiële oliën zijn zéér krachtig. Eén druppel is vaak voldoende om een heilzame werking te hebben.
  • Het principe “Baat het niet, dan schaadt het niet” gaat hier niet op!
  • Net omdat het zo krachtig is, bouw je rustig op.
  • Nooit essentiële oliën in ogen of oren aanbrengen.
  • Stel jezelf open voor de innerlijke wijsheid van je lichaam.
  • Voel, luister en vooral – respecteer je lichaam.
  • Oefen met elke beweging adembewustzijn en maak van elke beweging een helende meditatie.
  • Neem, afhankelijk van je persoonlijke klachten, altijd contact op met je behandelend arts voor je met yoga en essentiële oliën aan de slag gaat.

Ontdekken hoe essentiële oliën jou kunnen ondersteunen?

Start hier met de gratis online cursus “Essentiële oliën “!

Ik schrijf me in!

Dit zijn enkele geweldige oliën om uit te proberen als je op zoek bent naar een natuurlijke manier om je lichaam te ondersteunen en de voordelen van essentiële oliën te integreren in het beoefenen van yoga.

Jouw beurt

Heb jij ervaring met yoga en essentiële oliën? Laat het gerust weten in een reactie hieronder.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ook altijd leuk als je een reactie achterlaat.