Een goede nachtrust is cruciaal. Het beïnvloedt elk onderdeel van ons leven: van onze prestaties op het werk en de interacties met anderen tot onze gezondheid en mentaal welzijn op de lange termijn. In de snel draaiende maatschappij van vandaag is het voor veel mensen vaak moeilijk om te genieten van een diepe en herstellende nachtrust.

Gelukkig kunnen een paar kleine aanpassingen van je dagelijkse gewoonten een grote verbetering van je slaapkwaliteit betekenen. Probeer één (of uiteraard meer) van mijn 14 tips voor een betere nachtrust.

Veel van die tips zullen je wellicht bekend in de oren klinken. En toch hebben we vaak veel moeite om te luisteren naar de signalen van ons lichaam en te doen wat best is voor een goede nachtrust.

Om die reden wil ik vandaag eerst kort schetsen waarom slaap essentieel is voor je gezondheid. Ik hoop dat dit jou motiveert om van slapen een prioriteit te maken.

Over het onderwerp meer energie en vitaliteit kan ik je heel wat meer vertellen dan ik in één artikel kwijt kan. Daarom geef ik regelmatig gratis online sessies over dé sleutels tot de meest energieke en vitale versie van jezelf: begrijpbare uitleg over hoe jouw lichaam werkt en concrete handvaten om jouw lichaam te ondersteunen bij het handhaven of verhogen van jouw energieniveau.

Ik deel op een toegankelijke wijze heel wat informatie over de werking van het lichaam en geef ik je inzicht in wat stress is en wat de invloed is van stress op je lichaam en je gezondheid.

Klinkt interessant? Klik hier als jij er graag bij bent.

Wat gebeurt er tijdens je slaap?

Een voldoende, lange en vooral ongestoorde slaap is belangrijk voor allerlei essentiële processen in je lichaam die je nodig hebt om je vitaal te blijven voelen. Zo is een goede slaap nodig voor de goede werking van je afweersysteem, je immuunsysteem, je hormonale systeem, je zenuwstelsel, je stressbelasting en niet te vergeten het goed functioneren van je hersenen.

En misschien heeft de meest herstellende functie van slaap te maken met onze hersenen. Want, wat maakt dat slaapgebrek zo’n verscheidenheid aan klachten kan veroorzaken? Wetenschappers denken dat dit wellicht te maken heeft met de ophoping van afvalstoffen in het brein.

Tijdens onze wakkere uren verbruiken onze cellen onze energiebronnen. Bij dit proces worden bijproducten gecreëerd, waaronder adenosine. Adenosine bouwt zich de hele dag op, wat leidt tot een afname van dopamine – de neurotransmitter die ons alert en gefocust houdt. Als adenosine stijgt, daalt dopamine, wat resulteert in een slaperig gevoel dat je ‘s nachts krijgt. Dus, naarmate adenosine zich opstapelt, neemt de drang om te slapen toe.

Terwijl we slapen, ruimen we adenosine uit het lichaam en dit stelt ons in staat om de volgende ochtend de dag fris en alert te beginnen.

Wat gebeurt er als je niet genoeg slaapt?

Als je niet voldoende herstellende nachtrust hebt, zal op termijn je algemeen welzijn hieronder lijden.

Bekijk deze Ted talk waarin het hele proces op een duidelijke en toegankelijke manier wordt uitgelegd.

Ontvang jij graag bruikbare stappen om je energieniveau naar een hoger plan te brengen en een gezond leven te leiden vol vitaliteit?

Ja, dat wil ik!

Hoeveel slaap heb je nodig en wanneer?

Goed slapen en een goed slaapritme spelen een essentiële rol voor onze gezondheid. Sinds de introductie van het kunstlicht begin 1900 zijn we echter steeds minder gaan slapen. Gemiddeld zo’n twee uur per nacht! We zijn van gemiddeld negen naar gemiddeld zeven uur slaap gegaan.

Natuurlijk zijn er mensen die prima functioneren met minder slaap, maar meestal situeert een optimaal aantal uren slaap zich tussen 7 en 9 uur voor volwassenen om voldoende te herstellen van de hectische en stressvolle leven dat voor velen een realiteit is.

Nu speelt niet alleen het aantal uren slaap een rol. Ook de uren waarop je slaapt zijn belangrijk. Tussen 22.00 en 07.00 uur zijn het meest herstellend voor het lichaam. Hoewel slapen van bijvoorbeeld 2 uur ‘s nachts tot 11uur in de ochtend ook 9 uur slaap is, is dat voor jouw lichaam niet hetzelfde. Het circadiane ritme zorgt dat je op het juiste moment van de dag of nacht de juiste hormonen aanmaakt.

Je circadiane ritme wordt beïnvloed door je omgeving, namelijk door het spel van licht en duisternis. Het bestuurt veel van de fysieke, mentale en gedragsveranderingen die je in een 24-uurscyclus ervaart, inclusief je slaappatroon. Aandacht besteden aan je circadiane ritme en gaan slapen als je slaperig wordt, zorgt voor een sneller diepe en herstellende slaap.

Jouw energiepeil naar een hoger niveau brengen?

Je vindt heel wat concrete en meteen toepasbare tips  in dit gratis e-book.

Ik hoop dat deze belangrijke inzichten waardevol voor je zijn en je kunnen aansporen om vaker naar je lichaam te luisteren en tijdig en voldoende te slapen.

Jouw beurt

Hoeveel uren slaap heb je nodig om ’s ochtends fris op te staan? Laat het weten in de reacties hieronder.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen die hier ook baat bij kunnen hebben. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen onderaan.